REDNING

Det er lovpligtigt for firmaet at have en plan for, hvordan en redning skal foregå. Og der skal altid være mindst to sæt klatregrej og mandskab klar til at begynde en redning.

Som klatrer skal du kunne redde en tilskadekommen makker. En del lærer redning, med det kan efterfølgende virke uoverskueligt for mange at huske redningsmetoderne og træne dem. Nedenfor finder du forskellige redningsmetoder i en guideline med tegninger, en video og forskellig tekst. Det kan hjælpe dig, når du træner redning.

REDNINGSMETODER

Der er mange måder at redde på. Se guideline for redning med tegninger af forskellige redningsmetoder udvalgt og anbefalet af Skovskolen:

Husk: Træn redning i tide - igen og igen.

FAGORD OM REDNINGSMETODER

Her finder du en forklaring af de fagord, der er gode at kende, når du arbejder med redning af nødstedt klatrer.

REDNINGSSÆT OG EKSTRA FRIKTION

Når du har kendskab til forskellige redningsmetoder, kan du hurtigt igangsætte en redning. Det er lige meget, om det er redningsmetoder fra guiden eller andre metoder. Det vigtigste er, at du træner dem flere gange om året.

Du er ekstra godt forberedt, hvis du har et redningssæt med kendte systemer til at redde på. Du kan få brug for at overføre den tilskadekomne til dit system.

Opbevar redningssættet i en taske for sig

Du kan godt bruge noget tilfældigt, du lige har i nærheden, men så skal du til at tænke på, hvordan det kan bruges.

Det er en god idé at have redningssættet i en særskilt pose. I redningstasken lægges det grej, der passer til de redningsmetoder, du har øvet med dit klatrehold.

Redningssæt - basis

Redningssættets dele skal kun bruges til redning, så du altid har et komplet redningssæt. Hvis karabinerne har en speciel farve, kan de genkendes - vi foreslår røde karabiner til redningssættet.

• 2 røde karabiner - monteret med en redningsstrop imellem
  • Rednings-8-tal
  • 3-4 løse, røde karabiner
  • 120 cm slynge eller justerbar brystsele
  • Kambiumbeskytter og opkorter eller reb-mastegjord eller 4-5 m klatreline med ring
  • Slynge til redirect + karabin

Ekstra redningsgrej til redning i fuldkronet træ

Arbejder du i fuldkronet træ, sammen med din klatremakker, skal du ud over redningssættet i redningstasken medbringe følgende: Et sæt sporer til hurtig adgang til den tilskadekomne. De ligger nok allerede ved klatregrejet.

Ekstra redningsgrej til redning på bar stamme

Arbejder du på bar stamme, skal du have ekstra redningsgrej med ud over redningssættet i redningstasken:

• Grej til at kunne etablere et ankerpunkt - fx kambiumbeskytter og opkorter, reb-mastegjord eller 4-5 m klatreline med ring
  • Slynge til redirect + karabin

Ekstra friktion ved redning - hvor 2 personer overføres til en klatreline:

• Der indsættes ofte ekstra friktion under en redning. Det sker, når en tilskadekommen klatrer har et klatresystem, der ikke kan bære ham - fordi det er gået i stykker.
  • Det kan være at klatrerebet er ramt af håndsaven, eller motorsaven, og flere fibre er ødelagt.
  • For at redde overføres den tilskadekomne til redderens klatreline. Der er nu to personer, som hænger i en klatreline.
  • Hvis du anvender mekaniske bremser, skal den relevante producents anvisninger følges.

Hvornår indsættes ekstra friktion?

Her kan se du producenternes anbefalinger:

KLATREFRIKTION
Pr. 17. januar 2023
EKSTRA FRIKTION
Ifølge producenten - når der er to i systemet
PLACERING
Klatring med dobbeltreb
Friktionsline fx prusik,
distel eller schwabisch
Ja Under
Rednings-8-tal
Hitch climber pulley Ja Under
Rednings-8-tal eller almindeligt 8-tal
Zig-zag Ja Under
Karabin eller ring godkendt på Petzls seler
Spiderjack Nej Nej
Akimbo Ja (max 110/130 kg) Ingen anvisning fra producenten
Rope Runner Pro Ja (max 140 kg) Ingen anvisning fra producenten

MASSIVE BLØDNINGER

Hvis du kommer frem til en ulykke med en massiv blødning, er det en livstruende situation. Du kan måske redde liv, hvis du kan stoppe blødningen.

I videoen her giver Falck og Skovskolen et bud på, hvordan du kan stoppe en massiv blødning f.eks. efter brug af motorsav. Både hvis du har din kompresforbinding eller andet førstehjælpsgrej, og hvis du intet har.

Håber du bemærkede, hvordan en finger i såret gør det besværligt at åbne sin forbinding.

LOVGIVNING OM REDNING

Her finder du det lovmateriale, der regulerer redning ved klatring med håndsav eller motorsav.

Du finder lovmaterialet i to versioner: En version med markering af redning samt den gældende version uden markering.

QUIZ: TEST DIN VIDEN OM REDNING